TechFish: nieuwe iPad reader met een twist

08 NOVEMBER 2010, AMSTERDAM
TechFish – het eerste iPad-product van mediabedrijf IDG – biedt een chronologisch overzicht van artikelen van meer dan 50 Nederlandse tech-journalisten. Nieuws, geruchten, reviews en previews van IDG-sites als MacWorld, Webwereld, Gadget, GameZ, Computerworld, Techworld, CIO, ComputerTotaal en Zoom.nl. De app – die vanaf vandaag gratis is te downloaden in de iTunes app store – is dan ook bedoeld om de grenzen te verkennen van wat je als media-exploitant met de iPad kunt.

TechFish is voor ons een soort ‘concept car’, een iPad proeftuin. We proberen bijvoorbeeld alternatieven uit op het vlak van de user interface” zegt uitgever Jeroen Jonker Roelants. “Het content-aanbod kunnen gebruikers naar hun persoonlijke smaak aanpassen. Ben je geen hardcore gamer, dan tonen we je geen gaming artikelen. Heb je niks met professional IT, dan zet je die categorie gewoon uit.”

Ook met advertentievormen wordt geëxperimenteerd. Zo kan de background in de app gesponsord worden en worden de redactionele artikelen afgewisseld met advertorials. “Daarnaast zijn we benieuwd of gebruikers willen betalen voor het reclamevrij gebruik maken van apps. Daarom bieden we ze de mogelijkheid GoldFish te worden: voor € 2,99 ‘je leven lang’ TechFish zonder gesponsorde items“ aldus Jonker Roelants.

App ontwikkelaar TafMedia die het IDG-concept uitwerkte en bouwde, heeft in het ontwerp veel ruimte ingebouwd voor beeld. De wisselende achtergrondfoto’s komen deels van gebruikers van IDG’s eigen fotografieplatform Zoom.nl, deels van fotograaf Nikki van der Velden. Jeroen Jonker Roelants: “We beseffen ons dat TechFish geen standaard newsreader is. Het lijkt niet op een traditioneel magazine, niet op een standaard website. IDG wil leren hoe gebruikers met de iPad werken. En de grenzen verkennen van wat je als exploitant met zo’n nieuw apparaat kunt. Die grenzen vinden we alleen door er tegenaan te schurken en er soms overheen te gaan.

TechFish is vanaf vandaag gratis te downloaden in de iTunes app store.

Meer info

Meer informatie over TechFish vind je op http://www.techfish.nl/. Neem contact op met Jeroen Jonker Roelants via 020-7585834, via @roelants of jjonkerroelants@idg.nl.

"“We beseffen ons dat TechFish geen standaard newsreader is. Het lijkt niet op een traditioneel magazine, niet op een standaard website. IDG wil leren hoe gebruikers met de iPad werken. En de grenzen verkennen van wat je als exploitant met zo’n nieuw apparaat kunt. Die grenzen vinden we alleen door er tegenaan te schurken en er soms overheen te gaan.”" Jeroen Jonker Roelants