AppFish: een website met Nederlandstalige app-reviews

Achterliggende database staat open voor content-partners

13 DECEMBER 2011, AMSTERDAM
Amsterdam, 13 december 2011 - Tech mediabedrijf IDG lanceert vandaag AppFish, een website met Nederlandstalige app-reviews. De achterliggende database staat open voor content-partners.

In eerste instantie richt AppFish zich op iOS en Mac apps. "De App Store bevat meer dan 500.000 apps. Vind daar als leek je weg maar ‘ns in.” zegt uitgever Jeroen Jonker Roelants. "AppFish helpt in die zoektocht. Die 500.000 apps kunnen we natuurlijk nooit allemaal reviewen, en dat willen we ook niet. Het gaat ons om kwalitatief interessante apps".

De Nederlandstalige reviews zijn geschreven door redacteuren en freelancers van de websites en magazines van IDG. De reviewers leggen de apps langs een onafhankelijke meetlat. Daarnaast presenteert AppFish een Top 100 die tot stand komt op basis van een algoritme waarin – naast de reviewer’s score – de gebruikersscore, het aantal stemmen en het aantal views de positie van een de app bepalen. Naast dagelijkse reviews biedt AppFish lijstjes van apps die handig zijn op specifieke momenten en plaatsen ('Apps voor stedentrips', 'Kinder apps' etc.).

Open voor content-partners

Alle AppFish reviews en collecties zijn beschikbaar voor publicatie door andere websites. Jonker Roelants: “Onder bepaalde voorwaarden zetten we de AppFish database via een API open voor content-partners. We werken momenteel al samen met NU.nl en zijn nog op zoek naar andere sites.”

Volgende stap

AppFish is nog niet klaar. De logische volgende stap is het uitbrengen van een app. Jonker Roelants: “We werken nu hard aan de ontwikkeling van een universele iOS app met alle AppFish app-reviews en collecties. Daarnaast koppelen we de database aan de verschillende websites van IDG. En tot slot willen we AppFish uitbreiden met Android apps, of met apps van andere operating systems, als daar vraag naar is”.

"De App Store bevat meer dan 500.000 apps. Vind daar als leek je weg maar ‘ns in. AppFish helpt in die zoektocht. Die 500.000 apps kunnen we natuurlijk nooit allemaal reviewen, en dat willen we ook niet. Het gaat ons om kwalitatief interessante apps." Jeroen Jonker Roelants
"Onder bepaalde voorwaarden zetten we de AppFish database via een API open voor content-partners. We werken momenteel al samen met NU.nl en zijn nog op zoek naar andere sites." Jeroen Jonker Roelants
"We werken nu hard aan de ontwikkeling van een universele iOS app met alle AppFish app-reviews en collecties. Daarnaast koppelen we de database aan de verschillende websites van IDG. En tot slot willen we AppFish uitbreiden met Android apps, of met apps van andere operating systems, als daar vraag naar is." Jeroen Jonker Roelants