Expositie 'Dutch Digital Pioneers' in iPad-app TechFish

Guido van Nispen's kijk op 41 inspirators van het Nederlandse internet

16 MAART 2011, AMSTERDAM
De Amsterdamse amateurfotograaf Guido van Nispen exposeert vanaf 17 maart een maand lang zijn portretserie ‘Dutch Digital Pioneers’ in de iPad-app TechFish. De 41 portretten zijn de afgelopen drie jaar gemaakt als onderdeel van een grotere fotoserie op Flickr. “Het is wel passend dat het beoogde fotoboek eerst een digitale expositie op TechFish is geworden."

De Amsterdamse amateurfotograaf Guido van Nispen exposeert vanaf 17 maart een maand lang zijn portretserie ‘Dutch Digital Pioneers’ in de iPad-app TechFish. De 41 portretten zijn de afgelopen drie jaar gemaakt als onderdeel van een gelijknamige fotoserie op Flickr. Guido van Nispen: “Een paar jaar geleden vroeg iemand me: 'Wie zijn eigenlijk die Nederlandse digitale pioniers waar iedereen het over heeft?'. Fotografie helpt bij het inzichtelijk en overzichtelijk maken van de wereld om ons heen en ik bedacht me dat ik deze DDP’ers - Dutch digital pioneers - dan maar eens vast zou leggen als ik ze tegen kwam. Inmiddels zijn het er ruim 250 geworden en nog steeds voeg ik er pioniers toe als de gelegenheid daar is."

De geëxposeerde foto's rouleren schermvullend op de achtergrond van de app. “Na de exposities NYC Connected en Ultimate Urbex Tsjernobyl is dit de derde tentoonstelling in TechFish" legt uitgever Jeroen Jonker Roelants uit. "Guido's grofkorrelige Leica foto's en het thema van de serie passen erg goed bij TechFish". TechFish, een tech reader app die artikelen van meer dan 50 Nederlandse tech-journalisten verzamelt, toont normaal foto’s van gebruikers van foto-community Zoom.nl.

Van Nispen: "Het TechFish-team heeft natuurlijk een arbitraire selectie gemaakt, de volledige serie is terug te vinden op Flickr. Het is wel passend dat het beoogde fotoboek eerst een digitale expositie op TechFish is geworden...".

De expositie ‘Dutch Digital Pioneers’ is te zien in TechFish van 17 maart tot 17 april 2011. Guido van Nispen (1965) is in het dagelijks leven onder meer Algemeen Directeur van V-Ventures. Daarnaast is hij een gepassioneerd amateurfotograaf. Als mede-oprichter van Blognomics, fondsmanager van het Dutch Creative Industry Fund en voorzitter van de IPAN heeft hij het Nederlandse web zien uitgroeien tot wat het nu is. Meer van zijn fotowerk op http://gnispen.blogspot.com/ en http://www.flickr.com/photos/vannispen/.

De 41 Dutch Digital Pioneers in deze expositie: Stefan Verkerk (o.a. Ben, T-Mobile en Ilse/Sanoma Digital), Monique De Haas (o.a. John de Mol Producties en Dondersteen Media), Lara Ankersmit (o.a. Telegraaf.nl en NOS), Maurice de Hond (o.a. Wegener, Newconomy en Peil.nl), David Lemereis (o.a. Bright), Stefan Borsje (o.a. IDG, N3rdTV en PressDoc), Hessel van Oorschot (o.a. Tribe of Noice), John Olivieira (o.a. MTV Networks en Ilse/Sanoma Digital), Frank Janssen (o.a. Frankwatching), Tessa Sterkenburg (o.a. The Next Speaker), Laurens Verhagen (o.a. IDG en NU.nl), Patrick Delaive (o.a. The Next Web, Twittercounter en feest.je), Renato Valdés Olmos (o.a. Postmachina en E), Rutger van Waveren (o.a. Spectives.com en Ilse/Sanoma Digital), Carlo van Houtum (o.a. Ten Hagen & Stam en Startpagina), Frank Meeuwsen (o.a. About:blank, Dutch Bloggies en Lifehacking.nl), Marc Duijndam (o.a. Google en LinkedIn), Ben van der Burg (o.a. Vodafone en Webads), Rutger Docter (o.a. CreativeCrowds en SocialStrategyTalk), Erwin van der Zande (o.a. Spunk.nl en Bright), Yme Bosma (o.a. Ymerce, Media Republic en Hyves), Bert Wiggers (o.a. Startpagina, NU.nl en Kieskeurig), Corrie Gerritsma (o.a. Bright), Marco Derksen (o.a. Marketingfacts), Krijn Schuurman (o.a. Blognomics en IPAN), Oscar Kneppers (o.a. IDG, Emerce, Bright en Rockstart.com), Nalden (o.a. Nalden.net en WeTransfer), Paul Molenaar (o.a. IDG en Ilse Media), Matthijs van den Broek (o.a. Marketingfacts), Claire Boonstra (o.a. Talpa, Mobile Monday en Layar), Robert Gaal (o.a. BlueAce en Wakoopa), Ernst-Jan Pfauth (o.a. Spotlight Effect, The Next Web en NRC), Kees Zegers (o.a. NU.nl), Erwin Blom (o.a. VPRO en The Crowds), Boris Veldhuijzen van Zanten (o.a. The Next Web, Twittercounter en feest.je), Werner Vogels (o.a. Amazon), Roeland Stekelenburg (o.a. NOS), Raimo van der Klein (o.a. Mobile Monday en Layar), Yuri van Geest (o.a. SPRXmobile en Mobile Monday), Marleen Stikker (o.a. De Digitale Stad, De Waag en PICNIC) en Michiel Frakkers (o.a. Planet Internet en 925.nl).

Over TechFish

TechFish, de tech reader app voor de iPad, verzamelt de allerlaatste artikelen van meer dan 50 Nederlandse tech-journalisten. Nieuws, geruchten, reviews en previews van sites als MacWorld, Webwereld, Digital Life, GameZ, Computerworld, Techworld, CIO, ComputerTotaal en Zoom.nl. TechFish is gratis te downloaden in de iTunes app store: http://itunes.apple.com/nl/app/techfish/id377358386?mt=8.

Meer informatie over TechFish vind je op www.techfish.nl. Neem contact op met Jeroen Jonker Roelants via 020-7585834, via @roelants of jjonkerroelants@idg.nl.

Over IDG

IDG Nederland is onderdeel van de International Data Group (IDG), 's werelds grootste multimediabedrijf in de ICT-branche. IDG is toonaangevend en webcentrisch met meer dan 450 websites. Meer dan 140 miljoen mensen lezen één of meer van IDG's 300 ICT-tijdschriften en -kranten, die in 85 landen worden uitgegeven. Andere producten en diensten die IDG wereldwijd aanbiedt, zijn meer dan 450 onderzoekprogramma's voor verschillende (ICT-)marktsegmenten en 750 technologie gerelateerde beurzen en conferenties.

IDG Nederland bedient gesegmenteerde doelgroepen met duidelijk gepositioneerde multimediale merken. Dit zijn op de zakelijke markt gerichte merken als Webwereld, CIO, ComputerWorld, ChannelWorld en TechWorld en op de consument gerichte merken, zoals Computer!Totaal, Zoom.nl, Tips & Trucs, Digital Life, Gamez.nl, TechFish en MacWorld. Meer informatie over IDG wereldwijd en IDG Nederland vind je op http://www.idg.com en www.idg.nl.

"Een paar jaar geleden vroeg iemand me: 'Wie zijn eigenlijk die Nederlandse digitale pioniers waar iedereen het over heeft?'. Fotografie helpt bij het inzichtelijk en overzichtelijk maken van de wereld om ons heen en ik bedacht me dat ik deze Dutch digital pioneers dan maar eens vast zou leggen als ik ze tegen kwam. Inmiddels zijn het er ruim 250 geworden en nog steeds voeg ik er pioniers toe als de gelegenheid daar is." Guido van Nispen
"Guido's grofkorrelige Leica foto's en het thema van de serie passen erg goed bij TechFish." Jeroen Jonker Roelants